Facebook Twitter Email

Ziua mondială a drepturilor consumatorilor

 •  DOCUMENTARE 
270 afişări

Ziua mondială a drepturilor consumatorilor este marcată în fiecare an la 15 martie, fiind axată pe informarea populației asupra importanței cunoașterii și protejării drepturilor oamenilor în calitatea lor de consumatori.

Foto: (c) consumersinternational.org

În acest an, tema propusă este “Dreptul consumatorului la o hrană sănătoasă”. Dietele nesănătoase reprezintă patru dintre cele mai importante zece cauze de deces la nivel mondial, acestea fiind: excesul de greutate și obezitatea, hipertensiunea arterială, nivelul crescut al glucozei din sânge și colesterol mărit. Doar problemele cauzate de obezitate sunt estimate la un cost de 2.000 de miliarde de dolari pe an. Acesta este motivul pentru care “Consumers International” (CI) a ales această temă pentru ediția din acest an a Zilei mondiale a drepturilor consumatorilor, în încercarea de a ajuta consumatorii să aleagă o alimentație sănătoasă.

Pornind de la tema zilei, și la noi în țară, în multe orașe, sunt organizate numeroase evenimente, precum seminarii, acțiuni de informare în școli și piețe, supermarketuri etc., pentru creșterea gradului de conștientizare a drepturilor de care beneficiază consumatorii și stimularea acestora de a acționa în acord cu aceste drepturi, pentru a fi informați corect și transparent.

Data a fost aleasă ca urmare a discursului ținut la 15 martie 1962 de președintele american, John F. Kennedy, în fața Congresului American. Mesajul susținea, pentru prima dată, existența a patru drepturi fundamentale ale consumatorilor: dreptul la securitate, dreptul la informare, dreptul de a fi ascultat și dreptul de a alege produse și servicii. 15 martie 1962 reprezintă momentul istoric al nașterii mișcării consumatorilor la nivel mondial.

Ziua mondială a drepturilor consumatorilor a fost marcată pentru prima dată la 15 martie 1983 de către mișcarea consumatorilor ”Consumers International”. Fondată în 1960, CI este o federație mondială a grupurilor de consumatori, cu peste 250 de organizații membre în 120 de țări.

În România, acte normative care să reglementeze acest domeniu au apărut după anul 1990. La crearea sa, Oficiul pentru Protecția Consumatorilor nu avea autonomie, ci era parte integrantă a organismului ce se numea, pe atunci, Comisia Națională pentru Standarde, Metrologie și Calitate. Ordonanța nr. 18/1992 reprezintă actul de naștere al instituției care acționează pentru realizarea strategiei politicii și a obiectivelor guvernamentale în domeniul protecției vieții, sănătății și securității consumatorilor, precum și al intereselor legitime ale acestora. Un nou context de funcționare este stabilit prin Ordonanța de urgență a Guvernului 2/2001, care reglementează înființarea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor ca organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului. În prezent, actul normativ care reglementează organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor este Hotărârea Guvernului nr. 700 din 11 iulie 2012, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 491 din 18/07/2012.

AGERPRES /(Documentare — Daniela Dumitrescu, editor: Andreea Onogea)

Facebook Twitter Email

Comments are closed.

Cauta
Articole - Romania pozitiva