Facebook Twitter Email

Zeci de mii de angajaţi din Europa depind direct de deciziile unor femei manager de origine română. Au avut rezultate atât de bune pe durata mandatului din ţară încât şefii de la centru au decis să le promoveze în poziţii cheie departe de casă peste afaceri de sute de milioane de euro. Toate au acceptat.

Româncele care conduc afaceri de sute de milioane de euro cu zeci de mii de angajaţi în afara ţării
Româncele care conduc afaceri de sute de milioane de euro cu zeci de…DESCHIDE GALERIA

„Pe termen lung, îmi doresc să ocup diferite funcţii în filialele Daimler din alte ţări, să acumulez experienţă şi în alte arii de activitate, ca să îmi pot împlini visul de a prelua conducerea companiei locale.“ Asta spunea, în 2013, Ioana Lemnaru, unul dintre pariurile câştigătoare ale revistei Business Magazin, prezentată încă de acum patru ani în catalogul „100 tineri man-ageri de top“, pe când conducea divizia de vanuri a Mercedes-Benz România, cea care comercializează utilitarele cu gre-utate mai mică de 3,5 tone. După doar un an, Ioana Lemnaru avea să obţină promovarea mult râvnită, preluând poziţia de senior manager al Mercedes-Benz Cars în cadrul grupului Daimler, în departamentul de market management pentru Euro-pa Centrală şi de Est şi Asia Centrală. Ea coordonează acum, de la Stuttgart, vânzările mărcilor Mercedes-Benz şi smart în aceste regiuni şi monitorizează indicatorii de performanţă.

„După 11 ani de activitate în cadrul companiei Mercedes-Benz România, unde în ultimii şapte ani am făcut parte din managementul companiei, acest pas a fost logic pentru continuarea carierei mele. Şansa pe care am primit-o, de a lucra într-un context internaţional, în special şi prin poziţia pe care o ocup în prezent este una imensă, care mă motivează în fiecare zi pentru noile provocări“, spune Ioana Lemnaru, cea care a început ca secretară în 2003 şi este astăzi una dintre cele mai puternice românce din industria auto la nivel eu-ropean. Prin mutarea la centru, ea a schimbat divizia de vânzări, de la dubiţe la autoturisme, noii parteneri de discuţie fiind acum distribuitorii generali ai mărcii Mercedes-Benz şi smart. „Definirea politicilor de vânzare şi de preţ pentru atingerea obiectivelor de vânzare şi financiare sunt în continuare principalele mele responsabilităţi, dar de data aceasta într-un con-text internaţional.“ Ioana Lemnaru spune că procesul efectiv de recrutare pentru o astfel de poziţie de management începe cu mulţi ani înainte de numirea efectivă, după ce a fost recunoscut potenţialul candidatului respectiv şi compania a inves-tit în planuri de dezvoltare individuală şi în programe de promovare care să îl pregătească pentru anumite funcţii. Ea spunea încă din 2012, când făcea parte din proiectul „100 cele mai puternice femei din business“, că „femeile din mediul de afaceri nu trebuie să se sperie de nimic, nu este mai greu decât în altă lume; nu cred că am avut momente în care să mă lovesc de faptul că sunt femeie. Compania în care lucrez eu promovează femeile în funcţii de conducere şi în mediul în care lucrez am lucrat întotdeauna cu bărbaţi, lucrez zilnic cu bărbaţi, cu forţa de vânzări masculină“.

Ioana Lemnaru este reprezentanta unor tinere de 30-40 de ani care i-au convins pe superiorii de la headquarter de cali-tăţile lor şi au devenit expatriate, ocupând acum poziţii de top management în Europa şi Asia. Din elita managementului feminin românesc fac parte şi Cornelia Coman, CEO al ING Asigurări de Viaţă şi Pensii Ungaria, Violeta Ciurel, CEO al Axa Asigurări Portugalia, Iulia Nartea, CEO al UPS Italia, Dana Cortina, CEO al Volkswagen Group Retail Spania, Monica Iavorschi, director de marketing al Arcelik, Ramona Pergel, director de planificare operaţională şi suport al E.ON Marea Britanie, Nadia Reischel, finance supervisor în departamentul de dezvoltare de produs al viitoarelor modele Ford în cadrul Ford Europe, Gabriela Rusu, director de marketing strategic Uniqa Internaţional, Andreea Stoica, senior sales manager brokers & MLM la Uniqa Internaţional, Denisa Mateescu, senior vicepresident pentru dezvoltarea pieţelor la MasterCard Europa, Liliana Solomon, director financiar al furnizorului de software şi servicii de comunicaţii Unify, companie mixtă a Siemens şi a fondului de investiţii The Gores Group, Mădălina Suceveanu, CTO al Vodafone Irlanda, Adina Pascu, direc-torul din Rusia al celei mai mari fabrici P&G din Europa, Ruxandra Stoian, partener al PwC Rusia, Angela Creţu, CEO al Avon Rusia, Avon Turcia şi vicepreşedinte Avon pentru Europa de Est, Africa şi Orientul Mijlociu sau Carmen Petcu, project manager la Michelin în India.

Carte de vizită de CEO expat

„La pensie mi-ar plăcea să fiu acolo unde vor fi familia şi prietenii mei – cel mai probabil acasă, în România“, spunea Cornelia Coman, unul dintre cei mai puternici executivi din industria asigurărilor, după numirea sa în funcţia de CEO al ING Asigurări de Viaţă şi Pensii Ungaria din vara anului 2012. Coman a condus ani buni filiala românească a companiei, de-numită ulterior NN, fiind promovată în ţara vecină, unde administrează active de 1,5 miliarde de euro. „Eu cred că noi, românii, suntem în general oameni calzi, prietenoşi, deschişi, optimişti şi mereu cu zâmbetul pe buze, iar acest lucru se transpune şi în stilul nostru de management“, spunea pentru Business Magazin Cornelia Coman. De aceea, tocmai pentru că este româncă, ea crede că are un stil de management foarte apropiat de oameni, fiind naturală în relaţia cu ei şi „nu îi fac să simtă distanţa manager-angajat“. Totodată, faptul că s-a format în România, o ţară cu o economie în curs de dez-voltare, în care lucrurile se întâmplă într-un ritm rapid, a ajutat-o să înveţe accelerat lucruri pe care le-ar fi acumulat într-o perioadă mai mare într-o piaţă dezvoltată. În plus, experienţa din România a ajutat-o să devină „un manager «agil», cu reacţii rapide şi mai uşor adaptabil la schimbare“.

Coman spune că orice român aflat peste hotare se simte ambasador al ţării sale. „În ceea ce mă priveşte, sunt foarte mândră că România e ţara mea natală şi spun acest lucru tuturor celor cu care fac cunoştinţă aici, în Ungaria. Mă bucură, mă onorează, dar mă şi responsabilizează faptul că pot fi un ambasador al României.“ Din acest motiv, este mereu preocupată de rezultatele sale profesionale, astfel încât acestea să se răsfrângă şi asupra imaginii României, a tinerilor cu potenţial din ţară, pentru ca ei să fie apreciaţi peste hotare. „Prin asumarea unor responsabilităţi în afara companiei pe care o conduc acum – de exemplu, în cadrul asociaţiei asig-urătorilor din Ungaria sau ca membru în boardul Camerei de Comerţ Româno-Ungare, poziţie pe care am acceptat-o de curând –, sper să pot ajuta la dezvoltarea relaţiilor economice dintre cele două ţări.“ Dezvoltarea sa profesională de până acum se întinde pe o perioadă de circa 17 ani, într-un ritm care a surprins-o chiar şi pe ea. Niciodată nu şi-a imaginat în ce se va transforma pasiunea sa autentică pentru „matematica aplicată în economie“ şi actuariat, după cum povestea anterior pentru Business Magazin. „Totul a venit foarte natural şi, deşi nu mi-am propus vreodată să ajung CEO, din cei 17 ani de carieră 14 au fost în funcţii de management“, spunea Cornelia Coman, unul dintre pariurile câştigătoare ale Business Magazin încă din 2005, când apărea în promoţia „100 tineri manageri de top“.

Tot în asigurări a făcut carieră şi Violeta Ciurel, astăzi CEO al AXA Asigurări în Portugalia, numită în funcţie după ce francezii s-au retras de pe piaţa românească, unde operaţiunile se aflau sub conducerea sa, alături de cele din Ungaria. AXA ar fi trebuit să vândă businessul din România omului de afaceri Dan Adamescu, proprietar al Astra Asigurări, condamnat între timp la închisoare cu executare. Violeta Ciurel a preluat la începutul anului 2014 în Portugalia un business de peste o jumătate de miliard de euro, comparativ cu circa 7 milioane de euro cât subscria anual AXA Asigurări, potrivit ZF. Ciurel a lucrat 13 ani în zona teoretică a economiei, ca profesoară la ASE, la catedra de Relaţii Economice Internaţionale, apoi 14 ani în ING Group, din care şase ani petrecuţi în străinătate pe poziţii de top în cadrul grupului, şi peste doi ani la conducerea operaţiunilor din România ale grupului francez AXA – „în general nu mi-a plăcut să mă opresc la a face un singur lucru, pentru că îmi place diversitatea în tot ce fac“. „Doamna profesoară de asigurări“ a vorbit, în ianuarie 2013, la MEET THE CEO despre secretul succesului în afaceri pentru un manager: „să fie ferm şi hotărât, să ştie foarte bine ce vrea să facă, să comunice obiectivele şi să determine echipa să se alinieze acestora“.

Iulia Nartea, directorul general al companiei de curierat UPS pentru România, Grecia şi Balcani, a fost numită director general al subsidiarei din Italia, cu sediul la Milano, în noiembrie 2014, după ce americanii au testat-o timp de şase ani în funcţia de country manager şi manager regional. Ea şi-a început activitatea în industria transporturilor în anul 1992, ca economist la departamentul de transporturi speciale din cadrul Romtrans, contractorul de servicii autorizat pentru UPS în România. În 1998 Iulia Nartea a fost numită manager al operaţiunilor UPS în cadrul Romtrans. În noiembrie 2000 Romtrans a înfiinţat compania Trans Courier Service pentru furnizarea serviciilor de expediere expres UPS, unde a deţinut funcţia de director executiv, coordonând toate activităţile UPS în România. În aprilie 2008 UPS a achiziţionat Trans Courier Service, care a devenit astfel UPS România, iar Nartea a fost numită country manager.

Dana Cortina, şefa Porsche Inter Auto, cel mai mare dealer al grupului german în România, s-a mutat în februarie 2014 la Barcelona, de unde conduce Volkswagen Group Retail Spania, cel mai mare dealer al VW din Spania. Grupul Porsche funcţionează în Spania în baza unui sistem dual de management, astfel că Dana Cortina este director general alături de un executiv spaniol. Potrivit ZF, dealerul VGRS reprezintă o reţea formată din 19 dealeri cu 40 de centre în cele mai mari oraşe ale Spaniei, în care sunt comercializate anual aproape 20.000 de maşini din mărcile Volkswagen, Audi şi Seat. „În fiecare grup sunt executivi de start-up, de criză, de business consolidat sau stabil. Sunt lucruri mici care te poziţionează undeva în carieră. Dacă eşti dispus să pleci pe o funcţie în altă ţară, ai toate şansele să primeşti. Spre exemplu, în Spania s-a căutat un manager de construcţie cu experienţă în criză“, spunea Cortina, subiectul unei coperte Business Magazin în 2012, în care vorbea despre lecţiile de management învăţate în criză. În România, cea mai mare realizare a Danei Cortina a fost trecerea bruscă din martie 2009 de la planurile de extindere a reţelei Porsche Inter Auto, către o piaţă care era iniţial estimată a ajunge la peste 450.000 de maşini anual, la una care avea să se prăbuşească.

Export de talente

Monica Iavorschi, fostul director general al Arctic România, acum director de marketing al grupului Arcelik, Ramona Pergel, fost director general adjunct al E.ON România, în prezent director de planificare operaţională şi suport al E.ON Marea Britanie, Nadia Reischel, finance supervisor la Köln în departamentul de dezvoltare de produs al viitoarelor modele Ford în cadrul Ford Europe, Gabriela Rusu şi Andreea Stoica, manageri la Uniqa Internaţional la Viena, Denisa Mateescu, senior vicepresident pentru dezvoltarea pieţelor la MasterCard Europa, se alătură româncelor expatriate cu atribuţii de top management în afara României.

„Fac parte dintr-o companie în care tinerii au şansa de ajunge în poziţii importante fiindcă li se acordă încredere şi susţinere în tot demersul lor profesional, iar eu sunt o dovadă că acest lucru se întâmplă“, spune Ramona Pergel, care s-a alăturat E.ON România într-un moment când grupul german abia făcuse primii săi paşi pe piaţa locală prin preluarea fostelor distribuţii de stat din domeniul electricităţii şi al gazelor. Prezentată în ediţia din 2014 a catalogului „100 tineri manageri de top“, Pergel a fost promovată în luna septembrie la Nottingham, unde dezvoltă strategia E.ON în relaţia cu cei 5,5 milioane de clienţi.

Rampa de lansare: telecom

„Diferenţierea prin preţ nu este sustenabilă şi trebuie să înceteze. Este o competiţie prostească.“ Ultimul sfat al Lilianei Solomon, fosta şefă a operaţiunilor locale a Vodafone România şi managerul care a asigurat tranziţia de la brandul Connex, rămâne actual şi la mai bine de patru ani de când cea mai puternică femeie din telecomul românesc anunţa mutarea la Londra în funcţia de director de operaţiuni al Vodafone pentru Europa. „Noua poziţie este o promovare. Voi avea un portofoliu mai amplu şi voi fi mai puţin implicată la nivel operaţional, rolul meu fiind să adaptez şi să aplic strategia globală a grupului în fiecare ţară“, spunea atunci Solomon. În 2012, ea devenea director financiar al grupului britanic de telefonie mobilă Vodafone Europe, gestionând aproape 40 de miliarde de euro pe an în opt ţări, funcţie care a poziţionat-o drept cel mai puternic executiv femeie de origine română la nivel mondial. „Fii deschis la experienţe şi la a face efort: un job foarte interesant, dar foarte extenuant e dificil, dar e o experienţă pe care nu ţi-o ia nimeni“, era unul dintre pilonii decalogului Lilianei Solomon.

Clujeanca a fost numită în mai 2014 director financiar al furnizorului de software şi servicii de comunicaţii Unify, companie mixtă a Siemens şi a fondului de investiţii The Gores Group, conform Mediafax. „Continuăm transformarea Unify într-un adevărat lider în domeniul software şi al serviciilor de piaţă, iar un director financiar puternic şi experimentat este esenţial pentru succesul nostru“, a declarat directorul general al Unify, Dean Douglas. El a arătat că Liliana Solomon a fost director financiar la unele dintre cele mai mari companii din industria telecomunicaţiilor şi are experienţă în a lucra la companii care trec 
printr-un proces de transformare, ceea ce o face potrivită pentru echipa Unify. Liliana Solomon a lucrat ca vicepreşedinte executiv pentru Deutsche Telekom (1999-2000), a fost director financiar al op-eratorului T-Mobile din Marea Britanie (2000-2004), iar înainte de a reveni în România în 2005 ea ocupa funcţia de director financiar la Cable & Wireless Plc, în Londra.

Tot Vodafone a recrutat-o din România şi pe Mădălina Suceveanu, fostul CTO al Orange România, cea care a devenit din ianuarie 2014 CTO al Vodafone în Irlanda. Ea a coordonat întreaga dezvoltare tehnologică a Orange pe piaţa din România. Ca absolventă a Facultăţii de Electronică şi Telecomunicaţii, se poate spune că Mădălina Suceveanu s-a pregătit încă din şcoală pentru domeniul în care lucrează acum. A intrat în industria telecomunicaţiilor în anul 1997, ca expert în planificare de reţea la MobilRom. „Natura jobului meu a determinat o colaborare preponderentă cu colegi şi parteneri, mai mult decât cu femei. De aici, experienţa mi-a demonstrat de fiecare dată că ceea ce ajută în business cu adevărat depinde de valoarea profesională a fiecăruia, de valorile personale, de educaţia de acasă şi foarte puţin de gen“, spunea Suceveanu, în ediţia de acum doi ani a catalogului „200 cele mai puternice femei din business“. În Orange, cariera sa a marcat o evoluţie: a fost technology group manager, data network manager, access networks manager şi apoi network director. De asemenea, de-a lungul carierei sale în Orange, a fost responsabilă de lansarea primei reţele EDGE în România şi Europa şi a creat, împreună cu echipa sa, premisele dezvoltării reţelelor şi serviciilor de date fixe.

Din acelaşi proiect editorial a făcut parte şi Nadia Reischel, economist timp de zece ani la uzina Daewoo de la Craiova şi, odată cu achiziţia de către americanii de la Ford, şefa trezoreriei Ford din România. Din a doua jumătate a anului 2014 Nadia Reischel lucrează la sediul Ford Europa de la Köln, din Germania, în departamentul de dezvoltare de produs, unde se ocupă de studiile privind costurile necesare pentru lansarea viitoarelor modele Ford: „Este o decizie foarte dificilă din punct de vedere emoţional. Venise vremea să merg mai departe, după ce, la sediul din România, am lucrat în trei arii diferite: supervizor trezorerie, manager de analiză financiară pentru fabrica de motoare şi pentru fabrica de vehicule postlansare“.

Monica Iavorschi, managerul care a transformat brandul de frigidere Arctic într-unul de electrocasnice, a fost promovată la sfârşitul anului 2014 ca director de marketing şi operaţiuni al grupului Arçelik, proprietarul Arctic. „Datoria fiecărui manager este să-şi folosească punctele forte şi să-şi dezvolte capitolele la care are de învăţat. Aproape orice se învaţă şi orice abilitate ţi-o poţi câştiga dacă vrei şi dacă munceşti pentru asta“, spunea Iavorschi în catalogul „100 cei mai admiraţi CEO din România“, unde în 2014 s-a clasat între primii zece.

După acelaşi model, compania de asigurări Uniqa Internaţional a recrutat la Viena două românce; Gabriela Rusu, director de marketing strategic, şi Andreea Stoica, senior sales manager brokers & MLM. „Intuiţia feminină mă ajută adesea să anticipez anumite decizii sau tendinţe din domeniul în care activez. Bineînţeles, ea trebuie susţinută cu date concrete, cifre şi analize.

O altă calitate este determinarea. Nu ştiu dacă este feminină sau, dimpotrivă, menită să ştirbească din feminitate, însă e importantă pentru o femeie în afaceri, mai ales în obţinerea rezultatelor. De asemenea, puterea de a recunoaşte valoarea oamenilor sau a businessului în care activăm“, spunea Andreea Stoica în momentul promovării. Şi Denisa Mateescu a fost promovată la începutul anului 2013, fiind acum vicepresident affluent strategic solutions al MasterCard Europe pentru 28 de ţări din Europa Centrală şi de Est şi Asia Centrală, incluzând România. Ea spune că a întâlnit momente complexe şi complicate în aproape 20 de ani de carieră, dar se fereşte de cuvântul „dificil“, pentru că ea crede cu tărie că optimismul este vital pentru reuşita oricărui proiect. „Asta înseamnă o carieră: să ai capacitatea de a depăşi problemele. Altfel, nu ai o carieră, ci doar un loc de muncă.”

A doua lor casă este Moscova

În primăvara anului 2013, Adina Pascu, atunci directorul Detergenţi S.A. de la Timişoara, companie deţinută de gigan-tul din domeniul bunurilor de larg consum Procter & Gamble, primea un premiu de recunoaştere a rezultatelor profesion-ale în cadrul galei Women in Power, organizată de revista Business Magazin. La doar 42 de ani, Pascu primea în aceeaşi perioadă propunerea de a lăsa conducerea fabricii din Banat pentru a deveni director general al celei mai mari fabrici din Europa a P&G, cu afaceri anuale de câteva sute de milioane de euro, aflată tocmai în Novomoskovsk, Rusia, devenind prima femeie director al unităţii de producţie situate la sud de Moscova.

„Sigur că această decizie nu a fost uşoară, a fost chiar foarte grea. Am crescut împreună cu fabrica din Timişoara, acolo mi-am dezvoltat o mare parte din carieră“, spunea atunci Adina Pascu. Ea şi-a construit întreaga carieră în jurul fabricii din Timişoara a P&G, unde s-a angajat în 1996 ca manager al departamentului de engineering. Absolventă a Facultăţii de Electrotehnică din Timişoara în 1994, Pascu a mai deţinut anterior funcţii precum cea de manager al diviziei de detergenţi solizi în cadrul fabricii de detergenţi P&G de la Timi-şoara sau cea de manager al pro-ducţiei de detergenţi lichizi pe care a ocupat-o în cadrul fabricii P&G din localitatea Novomoskovsk (Rusia). „Am început să lucrez pentru Procter & Gamble ca inginer în fabrica din Timişoara acum aproape 20 de ani, imediat după finalizarea studiilor. Diversele roluri pe care le-am avut atât în Timişoara, cât şi în alte locaţii P&G din Europa m-au pregătit pas cu pas pentru responsabilităţile actuale“, spunea Adina Pascu în ediţia din 2012 a cata-logului „100 tineri manageri de top“.

La Moscova lucrează şi Ruxandra Stoian. După ce a lucrat timp de 13 ani la firma de audit şi consultanţă PricewaterhouseCoopers (PwC) România, ea a fost numită în primăvara lui 2011 partener al filialei PwC din Rusia, pentru un mandat de doi ani şi jumătate. Astăzi, la patru ani distanţă, ea ocupă în continuare aceeaşi funcţie, potrivit profilului de pe reţeaua de socializare LinkedIn.

Afaceri de un miliard de euro stau în mâinile Angelei Creţu, numită tot în 2011 director general al filialei Avon din Rusia, în cadrul celei unei ample reorganizări a conducerii companiei americane cu activităţi în vânzările directe de produse cosmetice. Ea a lucrează pentru Avon din 1999 şi în câţiva ani a preluat conducerea operaţiunilor de pe piaţa din România, funcţie pe care a ocupat-o patru ani şi jumătate. În ultima parte a mandatului de conducere a Avon România se ocupa şi de coordonarea pe plan regional (zece ţări) a operaţiunilor companiei. Absolventă a Facultăţii de Cibernetică, Statistică şi Informatică Economică din cadrul ASE, Creţu a urmat şi cursurile unui program de educaţie managerială în cadrul London School of Economics.

La 34 de ani, în 2009, românca devenea cel mai tânăr vicepreşedinte din istoria Avon, companie înfiinţată în urmă cu 125 de ani şi prezentă acum în peste 100 de ţări. La New York a condus o echipă de specialişti care se ocupă de crearea şi punerea în practică a noilor tehnologii în modelul de business al companiei. La nivel mondial, Avon are anual afaceri de peste 10 miliarde de dolari, 45.000 de angajaţi şi 5,5 milioane de reprezentanţi de vânzări.

„Românii sunt foarte apreciaţi în compania mea, sunt mulţi români în poziţii de top peste tot în lume. Sunt mândră că sunt româncă şi că vin dintr-o generaţie cu un apetit insaţiabil de cunoaştere şi inovaţie“, spunea Angela Creţu pentru Business Magazin în mai 2014. În opinia ei, curiozitatea este factorul diferenţiator între un manager bun şi unul slab. „Un manager fără curiozitate devine victima experienţelor anterioare şi a concluziilor perioadei precedente, deci va fi mereu în urma oamenilor săi, în urma schimbărilor din jurul lui. Restul se poate învăţa, însă lipsa de curiozitate e foarte dificil de corectat.“

Conform experienţelor sale, Creţu afirmă că românii sunt foarte inventivi şi îşi folosesc intuiţia mai mult decât alte naţionalităţi cu care a lucrat. „Nu se blochează şi ştiu să rezolve o situaţie care nu are precedent şi soluţii prescrip-tive.“ Angela Creţu se consideră un ambasador al României din poziţia pe care o are: „Mulţi colegi de-ai mei din toate colţurile lumii au venit să ne viziteze ţara datorită poveştilor mele despre locurile şi cultura noastră“. Povesteşte că obişnuieşte să se întâlnească regulat cu membrii comunităţii româneşti din Rusia, alcătuită din executivi de top din di-verse companii, iar la vremea pensiei se vede trăind „acasă“. În februarie 2015, Angelei Creţu i s-au extins atribuţiile, fiind numită şi director general pentru Turcia, dar şi vicepreşedinte în Africa şi Orientul Mijlociu, devenind una dintre cele mai bine plătite românce din istorie şi cea mai bine poziţionată româncă expatriată la momentul actual.

Multumesc, eroului meu

Autorul: Razvan Muresan

Sursa: business magazin

Facebook Twitter Email

Comments are closed.

Cauta
Articole - Romania pozitiva