Facebook Twitter Email

Andreas Klinger este co-fondator al LOOKK.com, proiect câştigător al Seedcamp ce îşi propune să revoluţioneze industria de fashion. Recent a avut loc relansarea proiectului, iar Andreas a hotărât să se retragă şi să pornească din nou la drum, de data aceasta cu un start-up tech în Berlin.

In această toamnă, Andreas va participa la How to Web, cea mai importantă conferinţă despre antreprenoriat şi tehnologie din Europa Centrală şi de Est care va avea loc pe 7-8 noiembrie în Bucureşti.

Evenimentul zilei: Ce te-a determinat să pui bazele LOOKK?
Andreas Klinger: Am observat modul dezechilibrat de funcţionare a industriei de modă în prezent. Marii retaileri verticali copiază tendinţele de pe catwalk şi aduc articolele de îmbrăcăminte în magazinele lor mai rapid decât creatorii de modă originali. Între timp, implicarea clienţilor a crescut şi ciclul de feedback a devenit mai scurt.

LOOKK a purtat denumirea de Garmz. În 2011 ai hotărât să-i schimbi numele. Ce te-a determinat să îl schimbi? Această schimbare a adus cu ea şi un model de business sau o strategie diferită?
În cadrul Garmz ne concentrăm asupra design-urilor schiţate. Cu toate că unele modele erau cu adevărat excepţionale, majoritatea erau mediocre. Pe lângă asta, majoritatea creatorilor de modă nu doreau să-şi prezinte creaţiile ca simple schiţe, aşa cum nici arhitecţii sau pictorii nu ar vrea să fie judecaţi doar după primele schiţe.
Am trecut la designeri de nivel superior şi ne-am concentrat strict pe colecţii de catwalk. Făcând asta, am realizat că brand-ul nostru “Garmz” avea o parte de masă, comună în el. Acest lucru a împiedicat discuţiile noastre cu designerii orientaţi către fashion. Astfel, ne-am relansat cu un nou brand şi ne-am concentrat exclusiv pe colecţii.

Cum funcţioneză LOOKK astăzi?
Feedback-ul pe care l-am primit pentru propria noastră producţie a fost variat. În timp ce calitatea şi timing-ul au fost acceptate de toţi deisgnerii, majoritatea încă preferă propriile lor reţele de producţie pentru articolele de îmbrăcăminte. După câteva ezitări, am decis să renunţăm la producţia internă.
Dacă pentru producţie, feedback-ul a fost variat, pentru comunitate şi partea de descoperire a platformei noastre am primit un feedback cât se poate de pozitiv, atât de la designeri cât şi de la clienţi. Acum câteva luni am hotărât să ne focusăm în totalitate pe această parte a afacerii noastre.

Ne poţi da un exemplu de designer care a progresat datorită colaborării cu LOOKK?
Este o listă lungă, dar cred că aceste nume nu sunt încă cunoscute publicului larg. Dar pentru a-ţi răspunde, am colaborat cu designeri care după promovarea pe LOOKK, au început sa aibă prezentări la Paris. Credem că cele mai multe relizări se datorează talentului lor şi efortului depus de ei, însă îndraznesc să spun că platforma noastră a contribuit într-o oarecare măsură.

Care a fost cea mai mare provocare întalnită până acum? Şi cum ai reuşit să o depăşeşti?

Adaptarea produsului la piaţă este lucrul pe care multe dintre start-up-uri nu îl înţeleg, şi dintr-un motiv paradoxal, acest lucru nu este prezentat nici în teoria economică, nici în cea tehnologică.

“Blog-urile de modă distribuie tendinţele la nivel global în doar câteva secunde”

Care este rolul social media în afacerea ta?
Este unul fundamental. LOOKK este privit în lumea designerilor de modă în ascensiune ca o platforma de modă de tip social media. De asemenea, fără site-uri precum Facebook sau Twitter nu am fi ajuns unde suntem acum.

Cum continuă Internetul şi New Media să provoace şi să schimbe modul în care descoperim, consumăm şi ne implicăm în modă?
Tendinţele sunt astăzi mult mai rapide şi mai difuze decât în trecut. Blog-urile de modă distribuie tendinţele la nivel global în doar câteva secunde.

Aşa cum este adesea recunoscut, un pas înapoi în afacere sau chiar închiderea unui start-up nu reprezintă un eşec, ci o lecţie ce va genera, cel mai probabil, multe lucruri interesante în viitor. Eşti de acord cu asta? Ce lecţii ai învăţat din experienţa LOOKK?
De câteva luni, nu mai sunt fondator activ în LOOKK. Am decis că nu sunt cel mai util om pentru situţia actuală. Unul din co-fondatori a început să aplice o nouă strategie, iar rezultatele obţinute până acum sunt promiţătoare.
Consider că nu contează dacă ai succes sau dai greş. Eşecul te forţează să regândeşti acţiunile mai mult decât succesul. Cred că orice acţiune cu un ciclu de feedback funcţional încurajează învăţarea. În total, am lucrat la LOOKK aproximativ 3,5 – 4 ani şi am învăţat foarte multe lecţii. Am încercat sa spun mai departe câteva dintre lecţiile învăţate pe blogul meu.

Ce ne poţi spune despre experienţa de a lucra într-un start-up? De unde putem şti că ne aflăm pe drumul cel bun?
Feedback-ul consumatorului. Cel mai greu lucru într-un start-up este să ai (şi să vrei) un ciclu de de feedback funcţional. Al doilea cel mai greu lucru este să minimizezi resursele consumate pentru fiecare ciclu.

Ce părere ai despre viaţa de antreprenor? Care sunt avantajele şi dezavantajele când îţi conduci propria ta companie? Ce te motivează?
Nu pot compara viaţa de angajat cu cea de antreprenor, deoarece am fost freelancer sau am lucrat la propriile companii toată viaţa. De aceea, cred că nu pot da un răspuns bun pe lângă “Este tot ceea ce ştiu”.

În această toamnă vei veni în România pentru a participa la How To Web. De ce ai ales să participi la această conferinţă? Care va fi mesajul tău către publicul din România?
Voi încerca să vorbesc puţin despre schimbările în strategie şi lecţiile învăţate din conducerea unui start-up. Sper ca publicul să rămână cu nişte puncte cheie din experienţa mea.

Ce ştii despre mediul antreprenorial din România? Ce te aştepţi sa găseşti aici?
România reprezintă o scena impresionantă a start-up-urilor. În special fondatorii şi start-up-urile româneşti din Marea Britanie contribuie semnificativ la punerea României în lumina reflectoarelor. Nu ştiu dacă este recunoscut şi în România, însă start-up-uri ca UberVU şi Brainient ajută mult la crearea profilului internaţional al tării.

Ce sfaturi le dai celor care vor să devină antreprenori?
Majoritatea antreprenorilor sunt inteligenţi, muncitori, şi executori rapizi. Cei mai mulţi au o groază de idei foarte bune pentru cum ar trebui să evolueze start-up lor. Recomandarea mea este: Dacă eşti bun în ceea ce faci – nu îţi face griji.
Se pare că toată lumea vrea să construiască o casă, o casă ca acelea pe care le vezi în America, mare, fancy, pentru zeci de oameni. Sunt atât de concentraţi să construiască această casă că uită să se asigure că fundaţia este suficient de solidă.
Fundaţia unui startup o reprezintă iteraţiile produsului bazate pe feedback-ul consumatorului până când produsul este cel cerut şi necesar pe piaţă.

Acest material face parte din seria “Diferenţiază-te şi inovează” despre inovaţia în tehnologie şi este creat împreună cu How to Web, cel mai important eveniment dedicat tehnologiei şi web-ului din Sud-Estul Europei. How to Web 2012 se desfăşoară pe 7-8 noiembrie în Bucureşti şi va aduce împreună peste 800 de participanţi şi 30 de vorbitori internaţionali. Mai multe detalii sunt disponibile pe site-ul conferinţei http://howtoweb.co

Facebook Twitter Email

Comments are closed.

Cauta
Articole - Romania pozitiva